PC-kørekort
Uddannelsesmålene herunder er de af Syllabus 1.5 angivne
PC-kørekortet er det danske navn for "ECDL" - (The European Computer Driving License) en EU "standard" for kvalifikationer hos PC-brugere.
Uddanelsen består af 7 moduler:
- Grundlæggende PC-kendskab
- PC'en og dens styresystem
- Tekstbehandling
- Regneark
- Databaser
- Præsentationer
- Elektronisk post
Top | Ankers hjemmeside
Grundlæggende begreber: sektion1
Eleven skal:
- kende enkeltdele af computeren
- forstå konceptet bag et operativsystem
- forstå funktionen af et computerprogram
- forstå idéen bag hukommelse og lagring af data
- forstå forholdet mellem bit, byte, felter poster, dokument og fil
- vide hvordan man udvikler et computersystem
- forstå hvad en grafisk brugerflade er
- forstå hvad multimedie er
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Anvendelse af computere: sektion 2
Eleven skal:
- kunne forstå betydningen af den stigende anvendelse af computere
- kende de computersystemer der anvendes i forretningslivet
- kende de computersystemer der anvendes i industrien
- kende de computersystemer der anvendes i uddannelse
- kende de programmer der benyttes hjemme - til fritidsaktiviteter, private budgetter samt hjemmearbejde
- kende de programmer man møder i dagligdagen - f.eks. i supermarkeder, biblioteker, hos lægen, samt kende anvendelsen af smartcards
- kende forskellen mellem systemsoftware og programsoftware
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Informationssamfundet: sektion 3
Eleven skal:
- forstå virkningen af den stigende anvendelse af computere
- forstå hvad "informationssamfundet" er
- forstå hvorvidt computeren vil erstatte mennesket: hvor er computeren bedre end mennesket og omvendt
- forstå at udvikle gode computervaner i forbindelse med anvendelse og vedligeholdelse af computeren og tilhørende udstyr
- vide hvad man skal gøre i tilfælde af at computeren bryder sammen
- kende potentielle farer for helbred og sikkerhed ved anvendelse af computeren
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Bestemmelser, lovgivning, datasikkerhed: sektion 4
Eleven skal:
- forstå betydningen af software copyright og de sikkerheds- og lovgivningsmæssige forhold i forbindelse med kopiering, deling og udlån af disketter
- forstå ansvarlighed i forhold til beskyttelse af data, som man har adgang til, samt lovlig anvendelse af sådanne data
- kende indholdet af den danske registerlov
- forstå betydningen af sikkerhed: beskyttelse af maskine, data og passwords samt regelmæsssige backup
- forstå begrebet virus og antivirus
- vide hvordan virus kan komme ind i et computersystem, hvad virus kan gøre og hvad man skal gøre for at undgå virus
- forstå hvad der sker i computeren ved strømsvigt
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Hardware, software og ergonomi: sektion 5
Eleven skal:
- kende forskellen mellem hardware og software
- kende forskel på forskellige typer hukommelse f.eks. RAM og ROM og fortælle hvilke funktioner de har
- forstå nødvendigheden af lagring, kunne beskrive proceduren og forstå begrebet lagerkapacitet
- forstå hvilken funktion input- og output-enheder har samt nævne nogle af dem og deres anvendelse
- kende de forskellige slags printere og vide hvordan de benyttes
- forklare hvilken virkning computerens hastighed og kapacitet har, herunder CPU'hastighed, hukommelse og lagring
- kunne forstå de ergonomiske problemer, der kan opstå i forbindlese med arbejdet ved skærmterminaler, og vide hvad man skal gøre ved dem
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Datanetværk: sektion 6
Eleven skal:
- forstå ideen bag datakommunikation og dens rolle i forbindelse med moderne informationssystemer
- forklare hvorfor e-mail er nyttig
- forklare hvad der er nødvendigt for at bruge e-mail
- forklare hvad der er nødvendigt for at tilslutte sin computer til et netværk
- forklare hvad internettet er og hvordan det kan være nyttigt
- forklare telefonsystemets anvendelse i fiorbindelse med computeranvendelse, samt hvordan man kobler telefon- og computersystem sammen
- kunne redegøre for begreberne LAN og WAN
Top | Ankers hjemmeside | Oversigt modul 1
Modul 2: Computeren og dens styresystem
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens kendskab til grundlæggende computerfunktioner, der kræves for en effektiv anvendelse af computeren. Kandidaten skal kunne demonstrere, at han/hun kan udføre grundlæggende opgaver indenfor computeranvendelse.
Eleven skal kunne:
- starte computeren
- oprette en mappe (katalog/folder/bibliotek) og en mappe i mappen samt forstå mappestrukturen
- flytte og kopiere filer
- slette filer fra en eller flere mapper
- oprette en fil, ved at anvende et redigeringsprogram, og gemme den i en mappe. Redigeringsprogrammet kan være et tekstbehandlingsprogram eller en simpel teksteditor
- omdøbe filer
- umdersøge indholdet af en mappe, kunne læse antallet af filer i mappen, samt størrelsen af filerne og datoen for oprettelse eller ændringer
- formatere en diskette
- tage backup af data - kopiere filer til en anden diskette eller en anden mappe på den aktuelle diskette
- gemme filer på disketter
- vælge mellem flere installerede printere
- udskrive på en installeret printer
- slukke hensigtsmæssigt for computeren
Top | Ankers hjemmeside
Modul 3: Tekstbehandling
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens praktiske erfaring med anvendelse af tekstbehandling. Kandidaten skal kunne demonstrere, at han/hun kan anvende et tekstbehandlingsprogram og dets funktioner.
Grundlæggende funktioner:
Eleven skal selvstændigt kunne:
- starte tekstbehandlingsprogrammet
- åbne et eksisterende dokument
- indtaste tekst
- indsætte tekst
- slette tekst
- oprette et dokument
- indtaste tekst
- indsætte tekst
- gemme et dokument på en diskette
- benytte de funktioner, der er i et standard tekstbehandlingsprogram
- flytte tekst i et dokument
- kopiere tekst i et dokument eller til et andet dokument
- erstatte ord med andre ord
- ændre udseendet af en tekst
- anvende kursiv
- gøre tekst fed
- centrere og understrege tekst
- ændre skrifttype
- ændre linieafstand
- justere tekst
- benytte et stavekontrolprogram og rette eventuelle fejl
- udskrive et dokument eller dele af et dokument
- indsætte sidehoved og sidefod
- indsætte automatisk sidenummerering
- ændre den automatiske sidenummerering
- benytte hjælpefunktionen
Top | Ankers hjemmeside
Avancerede funktioner:
Eleven skal selvstændigt kunne:
- indrykke tekst
- flette en dataliste med et dokument
- importere tabeller og grafer
- oprette en tabel i et dokument
- benytte tabulatorer
- formatere dokumentet til almindelig forretningsstandard
- benytte automatisk orddeling
- anvende skabeloner
- benytte integreret software
Top | Ankers hjemmeside
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens praktiske erfaring med anvendelse af regnark. Kandidaten skal kunne dokumentere at han/hun kan oprette og benytte regneark og anvende de grundlæggende funktioner.
Grundlæggende funktioner:
Eleven skal kunne:
- åbne et regneark, ændre på det, tilføje rækker og udregne nye værdier
- indsætter rækker og kolonner - oprette en ny række eller kolonne et bestemt sted
- oprette et regneark og indtaste data:
- formatere celler f.eks. antal decimaler, skilletegn, valuta o.s.v.
- justere kolonnebredder og formatere kolonner og rækker
- sortere i regnearket
- benytte de grundlæggende funktioner i et regneark f.eks:
- printe og gemme et regneark
- indsætte sidehoved og sidefod
- benytte hjælpefunktionen
Top | Ankers hjemmeside
Avancerede funktioner:
Eleven skal kunne:
- benytte absolutte og relative cellereferencer i formler
- oprette grafer og diagrammer ud fra dat i regnearket
- hente grafer fra en disk
- udskrive grafer med titler og etiketter
- flytte information mellem regneark
- benytte integreret software
Top | Ankers hjemmeside
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens færdigheder i at opbygge en lille database ved hjælp af et standard databaseværktøj samt at oprette simple forespøgsler og danne rapporter i en eksisterende database.
Oprette en database:
Eleven skal kunne:
- designe en simpel database
- strukturere posterne
- indtaste data
- redigere data
- tilføje poster
- slette poster
- definere nøgler
- gemme en database på disk
- søge, vælge og sortere dat ud fra et givent kriterie
- præsentere udvalgte data i en bestemt sekvens på skærmen eller i rapporter
- anvende hjælpefunktionen
Top | Ankers hjemmeside
Anvende en eksisterende database:
Eleven skal kunne:
- hente en eksisterende database
- indtaste data i databasen
- redigere data
- tilføje nye poster
- søge, vælge og sortere data ud fra et givent kriterie
- præsentere udvalgte data i en bestemt sekvens på skærmen eller i rapporter
- ændre databasestruktur
- bruge hjælpefunktionen
Top | Ankers hjemmeside
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens færdigheder i at oprette en præsentation medet standard præsentationsværktøj.
Eleven skal kunne:
- anvende punkttegn for at fremhæve hvert punkt
- hente billeder fra ClipArt for at indsætte tegninger
- tegne simple tegninger f.eks. bokse, cirkler og linier
- anvende farver, skygger og rammer
- anvende forskellige skrifttyper og skifte skrifttype
- centrere og fremhæve tekst
- kopiere og ændre størrelse på tegninger
- anvnede organisationsdiagrammer
- indsætte overgange mellem billeder
- anvende hjælpefunktionen
Top | Ankers hjemmeside
Modul 7: Informationsnetværk
Mål:
Formålet med dette modul er at teste kandidatens forståelse for hvad et informationsnetværk er. Kandidaten skal kunne demonstrere at han/hun kan sende post og søge på et informationsnetværk.
e-mail:
Eleven skal kunne:
- sende en meddelelse
- vedhæfte en fil
- gemme en meddelelse
- kopiere en meddelelse
- videresende en meddelelse
Top | Ankers hjemmeside
Netværk:
Eleven skal kunne:
- koble sig op på internettet
- søge og finde information på internettet
Top | Ankers hjemmeside
Opdateret d. 6.9.2005